De Bananen Show: Leer hoe Chiquita met 3 cases show steelt met stickers op rol en bananen.
Een banaan is een commodity product: een massa-geproduceerd en ongespecialiseerd product. Elke banaan is geel (of in het begin groen en later bruin).
Daarnaast is de kwaliteit gelijk, want zonder de bekende blauwe stickers op rol zou het voor veel mensen lastig zijn om een Chiquita-banaan te onderscheiden van een merkloze banaan.
Zowel op uiterlijk als op smaak. Maar juist door het toevoegen van een zelfklevend etiket aan de banaan en het uitvoeren van marketing campagnes gericht op emoties weet Chiquita de show te stelen en menig consument aan zich te binden.
Miss Chiquita
De marketing van Chiquita begon met de introductie van Miss Chiquita in 1944. Deze ‘First Lady of Fruit’ was in haar begin jaren een soort stripfiguur https://youtu.be/RFDOI24RRAE die op TV en radio verscheen om consumenten te informeren over bijvoorbeeld de voedingswaarde en het rijpingsproces van de banaan. Ook huurde het bedrijf modellen in om op evenementen en in winkels Miss Chiquita te vertegenwoordigen en zo een gezicht te geven aan het merk.
Chiquita: de banaan met de blauwe stickers op rol
Chiquita is het eerste bedrijf ter wereld die marketing- en branding-technieken toepaste op een banaan. In 1944 werd Miss Chiquita geïntroduceerd om het bedrijf een gezicht te geven. Miss Chiquita vormt het logo van het merk en staat natuurlijk ook op de blauwe stickers. De stickers op rol met Miss Chiquita verschenen echter pas in 1963 voor het eerst op de bananen. Het is verbazingwekkend dat deze stickers tegenwoordig nog steeds met de hand op de bananen geplakt worden! Dit omdat machines te grof te werk gaan waardoor het kwetsbare fruit zou kunnen beschadigen.
Bovendien mag Chiquita door merkbeleving van het etiket een hogere prijs vragen voor haar bananen.
Ontdek met deze 3 voorbeelden hoe Chiquita blijft de show stelen met de kracht van stickermarketing campagnes.
1. Chiquita en de Minions
Chiquita richt zich dus met haar merkstrategie en marketing campagnes op de emoties van de consumenten. Een slim gekozen marketingstrategie om zich te kunnen onderscheiden en om met campagnes de positieve gevoelens aan de banaan te koppelen. Een goed voorbeeld hiervan is de campagne met de Minions die bekend zijn van de animatiefilm Despicable Me. Door stickers van deze animatie-figuren toe te voegen aan de bananen, zullen met name kinderen (en waarschijnlijk ook veel volwassen) positieve emoties zoals blijdschap koppelen aan de bananen van Chiquita. Ook in de meest recente reclame van Chiquita genaamd ‘Just Smile’ worden positieve emoties aan de bananen van dit merk gekoppeld.
Bovendien creëert Chiquita natuurlijk een collectors item en zorgt voor hogere retentie om haar bananen. Er zijn kinderkamers en keukens gespot die vol hangen met de Chiquita stickers op rol.
Wil jij je merk ook laten plakken?
Kies dan voor het materiaal Easy dot, dit zijn stickers op rol die makkelijk van de verpakking te verwijderen zijn en keer op keer op andere plekken en ondergronden (opnieuw) geplakt kunnen worden.
2. Creativiteit in het retailschap
Volgens Chiquita zijn hun bananen zijn de perfecte snack om zowel volwassenen als kinderen de hele dag van brandstof te voorzien, omdat ze energieverhogende vitamines, voedingsstoffen en natuurlijke suikers leveren zonder ongewenste suikerpieken.
Naast de voedingswaarde van de banaan, wilde Chiquita zich ook de leuke kant van gezond leven te benadrukken. Daarom bedacht Chiquita de ‘Fuel the Fun’-promotie om de de verbeeldingskracht en creativiteit van de consument te kunnen inspireren. Een wereldwijde ontwerpwedstrijd waarbij veertien toffe ontwerpen zijn geselecteerd uit vijfhonderd inzendingen.
De gekozen ontwerpen worden een belangrijk onderdeel van de lange en fascinerende geschiedenis van Chiquita’s wereldberoemde Blauwe Sticker, samen met bekende edities zoals de jaarlijks terugkerende Pink Sticker van het bedrijf om het bewustzijn over – en onderzoek naar borstkanker te ondersteunen, de fitnessstickers en de artiesten stickers met een beperkte oplage, zoals afgelopen December in samenwerking met Ricardo Cavolo. De winnende ontwerpen worden ook gebruikt in Chiquita’s verkoopmateriaal en zullen tot leven worden gebracht op de website van Chiquita. Bovendien zorgt het merk zo voor p(l)akkende aandacht in het retailschap.
Ook deze stickeractie is onderdeel van Chiquita’s aanpak om lokale gemeenschappen te ondersteunen is onderdeel van ons’ “Behind the blue sticker” duurzaamheidsprogramma. Om meer te ontdekken over onze inspanningen op het gebied van duurzaamheid, ga naar:
https://chiquita.nl/groen
3. Chiquita voorziet 200 miljoen bananen van Snapchat codes
Op 17 april 2019, World Banana Day, lanceert Chiquita in samenwerking met Snapchat een nieuwe stickercampagne.
Chiquita gaat in 2019 de samenwerking aan met Snapchat. Maar liefst 200 miljoen Chiquita bananen in de Verenigde staten krijgen een toevoeging op de kenmerkende blauwe stickers op rol, er wordt namelijk een Snapcode aan toegevoegd. Consumenten kunnen die sticker vervolgens met Snapchat activeren voor drie verschillende ervaringen.
Het blijft niet enkel bij de Snapcodes. De samenwerking tussen Chiquita en Snapchat gaat verder. Zo kunnen Snapchat gebruikers de komende periode ook gebruik maken van een World Lens, een Face Lens en een Gamified Lens. Het gaat daarbij onder andere om dansende Chiquita karakters, je gezicht veranderen in een Chiquita banaan en de mogelijkheid om bananen in een fruitschaal te vangen en daarmee punten te verdienen.
Jamie Postell, director sales Noord-Amerika van Chiquita, in een persbericht:
“Bananen zijn een van de meest verkochte producten in supermarkten, ze zijn aanwezig op bijna elk aanrecht of keukentafel. Chiquita is het eerste merk uit het versschap dat Snapchat’s visuele herkenningstechnologie gebruikt. Het geeft Chiquita de mogelijkheid om de iconische blauwe stickers op rol als een krachtig touchpoint te gebruiken in de interactie met millennials en Gen Z, op een leuke en relevante wijze.”
Wil je met jouw product marketing ook gaan als een banaan?